همه چیز درباره جراحی اپیکو در کلینیک های دیجیتالی دندان پزشکی

قبل از دانستن جراحی اپیکو باید چند نکته مهم را بدانیم

در درجه نخست باید آناتومی دندان را بشناسیم. داخل دندان با بافتی نرم به نام پالپ که خود شامل عروق خونی و رگ‌های عصبی می‌باشد تشکیل شده پالپ از بالای دندان که تاج است تا ریشه دندان محسوب می‌شود . در پروسه درمان و جراحی اپیکو جراح تمام دقت لازم را برای رفع عفونت و برداشتن انتهای ریشه را انجام می‌دهد.  در واقع اپیکو اکتومی همان برداشتن انتهای ریشه می‌باشد، خارج از برداشتن انتهای ریشه برای تشخیص محل عفونت و یا کانال‌های پنهانی که با اشعه ایکس و عکسبرداری دیده نمی‌شود و در عین حال هم که بسیار دارای درد مزمن و شدید است سطوح برآمده استخوان یا ریشه که با این روش درمان می‌شوند.

*دوره نقاهت جراحی اپیکور: *

اگر عمل اپیکوئکتومی موفقیت آمیز نباشد همه هدف جراح کمترین صدمه و آسیب به دندان‌های دیگر و در نهایت پیشنهاد کشیدن دندان می‌باشد. واقع اپیکو اکتومی از طرف پزشک در جهت نجات دندان طبیعی یا پر شده می‌باشد که سلامت دهان و دندان را به شما باز می‌گرداند. طول درمان این عمل معمولاً ۵ الی ۶ ماه به طول خواهد انجامید

این جراحی روشی است برای درمان مشکلات ریشه که می‌تواند اولین گام نهایتاً یک راه حل برای آخرین قدم‌ها باشد.

*تفاوت جراحی اپیکو و عصب کشی: *

تفاوت عصب کشی و اپیکو اکتومی در این است که در مرحله عصب کشی بافت و عصب ملتهب را خارج می‌کنند ،کانال ریشه را تمیز و پر می‌کنند و از عفونت‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که *عمل جراحی اپیکو* اکتومی بعد از اینکه ریشه درمان درستی نشده ،از طریق شکاف کوچکی که در لثه ایجاد می‌شود به صورت مستقیم عفونت را ریشه کن می‌کنند.

*مراقبت های بعد از جراحی اپیکو: *

مراقبت‌های بعد از جراحی مجدد ریشه بسیار حائز اهمیت می‌باشند. استفاده از قرص مسکن ،کیسه یخ و بهداشت بعد از مصرف مواد غذایی، با رعایت کامل و مصرف نکردن دخانیات ،با کاهش علائم و رفع درد و التهاب مشاهده بهبودی را در عکس‌های رادیوگرافی خواهیم داشت.

عمل *جراحی اپیکو* با توجه به مواردی مانند دقت تشخیص مهارت جراح و وضعیت دندان‌ها می‌تواند ۷۰ الی ۹۰ درصد موفقیت آمیز باشد.

*چه نکاتی را باید در جراحی اپیکو در نظر گرفت ؟*

در پروسه درمان مجدد ریشه دندان بررسی شرایط دندان در ابتدای امر بسیار قابل توجه می‌باشد که به شرح زیر است:

سن بیمار

بررسی فک و دندان به طوری که شاید فرد نیاز به ارتودنسی داشته باشد

بررسی لثه، این مرحله  از درمان بسیار مهم می‌باشد اگر بیمار از التهاب لثه برخوردار است قطعاً موجب لقی پایه دندان خواهد شد و در ابتدا باید درمان لثه شروع و بعد درمان مجدد ریشه  دندان ادامه راه بیمار باشد

زمانی با عدم موفقیت مواجه می‌شویم که التهاب دندان کامل خوب نشده باشد و دوباره ریشه دندان را ملتهب و باعث بازگشت مجدد بیماری شده است.

برای کنترل بازگشت دوباره بیماری عوامل زیر بسیار موثری می باشند.

1. بهداشت دهان و جلوگیری از التهاب مجدد که موجب عفونت دوباره کانال های ریشه دندان می شود.
  2. قرار دادن روکش مناسب
  3. کنترل کامل دندان که شکستگی ریشه در آن وجود نداشته باشد.

جراحی اپیکور دندان در کلینیک دکتر آرزو صابری