ترومای دندان چیست و چه راه حل هایی برای مقابله با آن وجود دارد؟

ترومای دندان چیست و چه راه حل هایی برای مقابله با آن وجود دارد؟

ترومای دندان به آسیب‌های فیزیکی یا شکنجه‌ای که به دندان وارد می‌شود، اطلاق می‌شود. این آسیب‌ها ممکن است از ضربه، فشار، تصادفات و یا عوامل دیگر ناشی شوند. ترومای دندان می‌تواند به صورت آسیب‌های سطحی نظیر خراش و شکستگی دندان یا به صورت آسیب‌های عمیق‌تر نظیر شکستگی ریشه دندان، خروج دندان از جای خود (لوزاسیون) و یا خوردگی دندان اتفاق بیفتد.

علائم ترومای دندان ممکن است شامل درد، خونریزی، حساسیت به گرما و سردا، تورم و تغییر رنگ دندان باشد. در صورت بروز ترومای دندان، باید به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام داد تا از تبعات جدی و آسیب بیشتر به دندان جلوگیری شود.

منظور از ترومای دندان آسیب رسیدن به محیط دهان و دندان است که که التهاب و درد در محیط دندان را به همراه دارد. معمولاً با درد و بعضی اوقات با سیاهی و بی‌حسی موضعی همراه است. این عارضه می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده شود.

معمولاً یک ضربه خارجی، افتادن با فک و دهان بر زمین و یا صدمه غیر عادی به وجود می‌آید که بعضاً باعث لق شدن دندان و جابجایی یا شکسته شدن دندان را باعث می‌شود.

 انواع تروما:

  • لق شدن دندان که به ترومای خفیف معروف است.
  • خروج دندان از حفره که به ترومای شدید معروف است  که زاویه حرکت و شدت ضربه در فک و دندان باعث شکستگی شدید و خروج دندان با ریشه می‌شود.
  • شکستگی دندان که معمولاً در دندان‌های پیشین ایجاد ایجاد می‌شود و  یک ترک عمودی تا پایه دندان دیده می‌شود که طول این شکستگی به لثه صدمه می زند و گاهاً  باعث عفونت ریشه و التهاب لثه می شود.

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها