ریشه دندان - آنچه باید در مورد ریشه دندان باید بدانید.

ریشه دندان

دندان دارای یک تا سه ریشه می‌باشد، برای هر ریشه یک کانال وجود دارد. ریشه‌ها گاه متصل و یا از هم جدا می‌باشند. تعداد کانال‌های ریشه دندان قسمت‌های فوقانی فک متفاوت می‌باشد و  میان یک تا سه و حتی در مواقعی چهار ریشه را می‌توان مشاهده کرد. دندان یکی از سخت‌ترین ماده‌ها در بدن انسان است و غیر از جویدن و صحبت کردن، داشتن دندان‌ برای فرد حائز اهمیت می‌باشد. ۳۲ دندان در فک بالا و پایین به طور طبیعی وجود دارد که البته در مواردی خاص مانند ژن یا اختلال مادرزادی، قرارگیری در موقعیت دندان ها دستخوش تغییر می‌شود.

 ریشه دندان بخشی از دندان است که در استخوان فک قرار دارد. اکثر مشکلاتی که در بیشتر مواقع ایجاد می‌شود مربوط به عصب و ریشه آن می‌باشد. این مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان معمولا خود را نشان می‌دهد. فشار و عفونت و خراب شدن پایه دندان همراه با درد، باعث آزار و ناراحتی در ناحیه فک می‌باشد و اگر درمان درستی انجام نگیرد مشکلات ثانویه موجب از دست رفتن دندان است.

 

اعصاب و عروق اصلی در بافتی نرم قرار دارد که محل قرارگیری ریشه‌ها می‌باشد و پالپ نامیده می‌شود. زمانیکه دندانی مورد آسیب قرار می‌گیرد، درمان ریشه از این قسمت شروع می‌شود و  عفونت همراه با پوسیدگی که بیمار به آن دچار می‌شود و تنها راه درمان آن درمان ریشه می‌باشد. در مرحله اول درمان که فرد درگیر دندان ملتهب و عفونی است و متخصص اقدام به خارج کردن بافت خراب از ریشه دندان می کند و کانال‌های ریشه را تمیز و حفره‌های اطراف را با مواد مخصوص و ویژه پر خواهد کرد.

عفونت ایجاد شده می تواند از آسیب دیدگی، ترک خوردگی و پوسیدگی عمیق باشد که اولین نشانه در نوشیدن آب و چای و نوشیدنی‌های سرد و گرم، تورم لثه و در ناحیه فک خود را نمایان می‌کند.  این زمان فرد به متخصص مراجعه و درمان آغاز می‌شود. در مراحل بعد امکان زیادی دارد که خود ریشه دچار مشکل شده باشد و دراین مراحل درمان های جراحی اپیکو  یا عصب کشی و  اندو جهت درمان پیشنهاد می‌شود.

 

 

در زمان درمان ریشه چند مرحله وجود دارد:

1-عکسبرداری و رادیوگرافی دندان که نقش بسیار مهمی دارد و  هرچه دقت عکسبرداری بیشتر باشد، نتیجه کار و درمان دقیق‌تری را خواهند داشت.

2-تشخیص دندان‌های پوسیده که در چه مرحله از درمان ریشه خواهند بود.

3-تخلیه پالپ کردن و تمیز کردن کانال ریشه و پر کردن ریشه مرحله بعدی را شامل می‌شود.

حال اینکه مراقبت های پس از درمان ریشه بسیار مهم است. بعد از جراحی و ترمیم بافت های لثه و کاهش درد، استفاده از روکش بسیار خوب سریعا توصیه می‌شود که  اول به صورت موقت و بعد آن را به مرور با چسب دائمی می پوشانند. همچنین برای راحت طی کردن دوران نقاهت با دستور پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

 

خدمات درمان ریشه دندان در کلینیک دندان پزشکی دکتر آرزو صابری

نوشته های اخیر

دسته بندی ها