تفاوت درمان مجدد ریشه با درمان ریشه اولیه در دندان پزشکی چیست؟

فرایند درمان ریشه مجدد تفاوتی برای بیماران ندارد. دندان‌هایی که عصب کشی شده اند باید روکش را جدا و بعد به ناحیه پالپ رسید تا تمام کانال را تمیز و بعد عصب کشی را دکتر متخصص انجام دهد. در نهایت هدف نگه داشتند دندان و  پاکسازی حفره‌ای عفونی می باشد.  بعد از یک یا دو هفته بیمار درد را کمتر احساس می کند و با کاهش درد، روزهای عادی و روزمرگی خود را شروع خواهد کرد.

اگر تمام مراحل به درستی پیش رود، شانس از دست ندادن دندان را دارد؛ ولی در مواردی خاص در اثر شکستگی و آسیب، در کنار عصب کشی باعث آسیب های مختلف به دندان شده و به صورت ناخواسته پزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود. بعد از مدتی هم با مشاوره مجدد می‌توان به بیمار پیشنهاد ایمپلنت را داد.

علت درمان ریشه دندان می تواند در اثر یک عفونت که باعث درد و تحریک عصب شود و درمان مجدد ریشه می‌تواند این عفونت را کنترل و بهبودی را فراهم آورد. در درمان ریشه مجدد اول باید رفع عفونت شود که می‌تواند از حفره‌ای ایجاد شده در زیر پایه دندان و در روی لثه باشد. در بعضی موارد خاص عفونت های شدید دندان به علت عوارض جدی روش‌های دیگری توصیه می‌گردد: مانند جراحی لیفتینگ لثه، جراحی انتقال ریشه یا جراحی انتقال بافت ممکن است با تشخیص پزشک متخصص انجام شود.

حال اینکه نیاز به درمان ریشه مجدد دارد:

1. رشد مجدد عفونت
  2. پر کردن نادرست دندان پس از تخلیه
  3. فضا برای رشد مجدد عفونت
  4. پوسیدگی دندان‌های مجاور و آسیب به دندان
  5. آلودگی مجدد کانال‌ها

اینکه درمان مجدد ریشه نیاز به جراحی دارد، می توانیم نتیجه بگیریم که احتمال می‌رود با هر آیتمی جراحی نیاز باشد مثل اینکه:

• به طور عمودی ترک خورده باشد.
  • کانال های دندان باریک باشند یا شکل کانال‌ها بسیار غیرعادی و دارای انحنا باشد.
  • ضایعه‌های قبلی ریشه و درمان قبل کامل انجام نشده باشد.
  • کیست‌های عفونی و خروج چرک از لثه وجود داشته باشد.

خدمات درمان ریشه دندان در کلینیک دندان پزشکی دکتر آرزو صابری