آنلی های دندانی در دندانپزشکی چیست و انواع مختلف آنها کدام است؟

آنلی های دندانی یا آنلی‌ (Onlay) یک نوع روکش دندانی است که بعد از حذف بخشی از دندان فرسوده یا آسیب‌دیده، بر روی دندان قرار می‌گیرد. این روکش‌ها معمولاً از مواد مانند پرسلین یا کامپوزیت ساخته می‌شوند و به عنوان جایگزین برای ترمیم دندان‌های فرسوده، شکسته یا با آسیب جزئی استفاده می‌شوند.

آنلی‌های دندانی با استفاده از تکنیک‌های دقیق دندانپزشکی( در کلینیک های تخصصی دیجیتالی دندانپزشکی)، به شکل و اندازه دقیق دندان فرسوده تطابق می‌یابند و به عنوان یک پوشش محافظ بر روی دندان قرار می‌گیرند. این روکش‌ها به دلیل قابلیت تطابق با ساختار دندان طبیعی و مقاومت خوب در برابر فشار و فرسایش، مناسب برای ترمیم دندان‌های پس از حذف بخشی از آنها هستند.

آنلی‌های دندانی معمولاً توسط دندانپزشکان با تجربه و با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته دندانپزشکی و در کلینیک های تخصصی و دیجیتالی دندانپزشکی، مناسب برای ترمیم دندان‌های با آسیب متوسط تا حاد محسوب می‌شوند.

 

 

در دندانپزشکی، آنلی‌های دندانی به چند نوع اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. آنلی کامل (Full Onlay): در این نوع آنلی، تمام سطح بالایی دندان را پوشش می‌دهد و به عنوان جایگزین برای قسمت‌های فرسوده و آسیب‌دیده دندان استفاده می‌شود.
  2. آنلی پارسیال (Partial Onlay): این نوع آنلی فقط بخشی از سطح دندان را پوشش می‌دهد و برای ترمیم قسمت‌های خاص و محدودی از دندان استفاده می‌شود.
  3. آنلی توپ (Onlay Top): این نوع آنلی بر روی سطح بالای دندان قرار می‌گیرد و به عنوان یک پوشش محافظ برای دندان استفاده می‌شود.
  4. آنلی تخت (Onlay Flat): در این نوع آنلی، سطح پوشش دندان به صورت صاف و تخت است و برای ترمیم قسمت‌های فرسوده یا آسیب‌دیده دندان استفاده می‌شود.

هر یک از این انواع آنلی های دندانی بر اساس نیاز و وضعیت دندان بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط دندانپزشک مجرب و با تجربه در کلینیکهای تخصصی دندانپزشکی با توجه به شرایط خاص بیمار تعیین می‌شود.

 

خدمات زیبایی و لمینت در کلینیک دندان پزشکی دکتر آرزو صابری

نوشته های اخیر

دسته بندی ها